Schoolclubs

Het Amsterdams Lyceum heeft veel schoolclubs, waar leerlingen hun talenten kunnen verkennen en ontplooien. Op de tweede vrijdagavond van het nieuwe schooljaar presenteren de clubs zich aan de eersteklassers.

Muziekensemble A.L.
Het muziekensemble maakt elke vrijdagmiddag vanaf 14.15 uur muziek van zeer uiteenlopende aard, zoals klassiek, volksmuziek, blues en pop. Het ensemble treedt op tijdens de muziekavond en op de Artistieke Interlyceale.

De Drietand
De Drietand is de oudste club van de school, opgericht in 1930. Het is de enige schoolroeivereniging in Nederland, aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse  Roeibond. De roeiers hebben een eigen onderkomen, het club- annex botenhuis onder de Lyceumbrug. De Drietand is een zelfstandige vereniging die door de leden wordt bestuurd en waarvan de activiteiten door de leerlingen worden georganiseerd. Er is een uitgebreid trainingsschema verzorgd vanuit de KNRB. Tijdens de winterstop moet het materiaal onderhouden worden. Jaarlijks staat de Lyceumbekerwedstrijd voor docenten en leerlingen op het programma.

HALO
De HALO (Het Amsterdams Lyceïsten Orgaan) is een van de oudste schoolkranten van Nederland. In 1918, een jaar na de oprichting van Het Amsterdams Lyceum, verscheen het eerste nummer. In 2007 werd de HALO uitgeroepen tot de beste schoolkrant van Nederland. De HALO verschijnt 4 keer per jaar.

Etsclub
Deze club, die iedere vrijdagmiddag bijeenkomt, heeft tot doel leerlingen bekend te maken met een van de meest opwindende grafische technieken, de etstechniek. Omdat etsen een vrij intensieve techniek is en een zorgvuldige aanpak vereist (denk alleen maar aan het werken met zuur), kan de groep niet al te groot zijn. Maar ben je op tijd lid geworden, dan kun je leren etsen op de meest uiteenlopende manieren. De kleurenets en de aquatint blijken zeer populair te zijn. Er wordt geregeld werk getoond in een van de vitrines.

GSA
De GSA is een clubje leerlingen uit de eerste tot en met de zesde klas,dat het belangrijk vindt dat iedereen de vrijheid heeft om te kunnen zijn wie ze zijn. GSA staat voor Gender and Sexuality Alliance en wij zorgen ervoor dat de school een veilige omgeving is voor mensen uit de LGBTQ+ community. Het maakt niet uit hoe je je identificeert, op wie je valt of hoe oud je bent; wanneer je de school een veiligere plek wilt maken ben je altijd van harte welkom. Wij organiseren ook leuke evenementen op school zoals Paarse Vrijdag en filmavonden.
Wil je graag een keertje komen kijken, kom langs! Elke woensdag in lokaal 12 om 11.00 uur. En als je vragen hebt, neem dan contact op met Tirza Brüggemann: tbruggemann@amsterdam.com of Chris Evers: cevers@amsterdams.com

Hallywood
Hoe kun je met beeld en geluid een verhaal vertellen? Hoe doe je dat zo effectief mogelijk? En hoe zit filmmaken praktisch en technisch in elkaar? Op de videoclub leer je aan de hand van een aantal filmopdrachten (workshops) de basistechnieken van het medium: hoe werkt een camera, wat is een kader, wat kun je met licht doen, hoe werkt de montage, etc? Films en video’s van onze schoolclub Hallywood kun je hier zien.

Focal
De fotoclub bezit een eigen doka in de westelijke torenkamer, waar leden iedere vrijdagmiddag terecht kunnen. Focal-leden leveren foto’s voor de HALO. Exposities van hun werk zijn soms te zien in de vitrine van de middengang.

Aulacommissie
De aulacommissie (AC) is onmisbaar bij de talloze activiteiten in de aula. De leden van de commissie verzorgen o.a. het geluid en de belichting. Op de commissie wordt ook vaak een beroep gedaan wanneer de aula moet worden ingericht of uitgeruimd.

Deze Kamer
De debatclub van Het Amsterdams Lyceum is de afgelopen jaren gaan deelnemen aan drie toernooien. In haar eerste jaar, 2012, deed ze alleen nog mee aan “De Gouden Schep”, een debatwedstrijd tussen vijf scholen uit Amsterdam en omstreken. Deze wedstrijd werd door onze club overtuigend gewonnen. In de loop der jaren zijn daar deelnames aan VARA’s “Op weg naar het Lagerhuis” en de voorrondes van het EYP (European Youth Parliament) bijgekomen. Vorig jaar resulteerde dat laatste voor onze school in deelname aan hun Benelux-competitie. De deelnemers aan onze debatclub worden een aantal maal per jaar getraind door ervaren debaters van debatvereniging Bonaparte . Deelname is mogelijk vanaf de vierde klas.

HALTECH
HALtech is dé club waar je je kennis van natuurkunde, wiskunde, informatica en scheikunde kunt vergroten waar je deze kennis gebruikt om zelf apparaten te bouwen. Voor de besturing van deze apparaten wordt gebruik gemaakt van Raspberry Pi’s en Arduino’s die de leden zelf programmeren. Onderdelen die nodig zijn worden ontworpen met behulp van FreeCAD of Sketch-Up en vervolgens geprint in 3D met onze Makergear M2 printers.

Tjigorin
Naar deze eigenzinnige en geniale schaker is de dam- en schaakclub genoemd. Op vrijdagmiddag wordt er gespeeld in lokaal VIII. Niet alleen gevorderden zijn welkom, ook beginners leren er snel de fijne kneepjes. Bovendien selecteert Tjigorin elk jaar een team dat op de Artistieke Interlyceale meestal veel wedstrijdpunten binnenhaalt.

Theaterklas
Stilletjes zijn we er heel trots op: onze Theaterklas. Omdat we ernstig vermoeden dat geen enkele andere middelbare onderwijsinstelling op dit hoge niveau programma´s aanbiedt in toneel en dans. De leerlingen spelen in minstens twee producties: tijdens de toneelweek en in de eindpresentatie. De Theaterklas biedt naast veel plezier ook een stevige ondergrond als voorbereiding op theaterscholen en dramaopleidingen. Je kunt ervoor kiezen. Het hoeft niet. Lees hier meer als je wilt.